Hlavní stránka Rallye

Rallye

11. Eifel Rallye Festival 2012, Daun, Německo

Eifel Rallye Festival 2012

Letošní ročník Eifel Rallye Festivalu, který se odehrával ve dnech 26. - 28. 7. 2012 v okolí německého Daunu, přivítal na startu hned několik hvězd rallyového nebe z dob minulých i současnosti.

Celý článek...

3° TUSCAN Rewind 2012, Montalcino, Itálie

Třetí ročník návratu legendárních vozů a jezdců rallye do Toskánska, který se odehrával v okolí italského Montalcina ve dnech 7. - 10. června 2012, se nesl ve znamení tradičních znaků: rychlostní zkoušky vedené po bývalých šotolinových tratích "světové" Rallye San Remo a úmorné horko, doprovázené oblaky všudypřítomného žlutého prachu. K tradici samozřejmě patřily legendární vozy s datem výroby od roku 1969 do roku 1999. Celé startovní pole bylo rozděleno do čtyř skupin - moderní rallye (vozy skupiny S a klasifikace WRC z období let 1985 - 1999), historik rallye (roky 1969 - 1984), autorallye Tuscan rewind (roky 1970 - 1998) a jízda pravidelnosti. Celkem se na trať vydalo 70 vozů. Hodnoceny však byly pouze výsledky skupiny moderní rallye. Netradiční bylo místo přejímek a startu. Přejímky se uskutečnily ve čtvrtek 7. června 2012 v podvečerních hodinách v prostoru malého náměstíčka. Vznikal tady značný chaos, který však nechával početnou skupinu činovníků ledově chladnými, ale celé dění se tím časově hodně natahovalo. Start soutěže byl přesunut z prostoru pod známou pevností na nevelké, přesto však hlavní náměstí do míst, kde při předchozích dvou ročnících pobíhaly přejímky.

Celý článek...

10. Eifel Rally Festival 2011, Daun, Německo

Eifel Rally Festival aneb Rallye legendy na německý způsob

"No vy jste se snad už úplně zbláznili" vyhrkla moje žena, když jsem se letmo zmínil o nápadu s návštěvou rallye legend v Německu. Dala tím najevo, že ani po mnoha letech nepochopila to, že její "chlapi"jsou již dlouho pod vlivem silné drogy. Drogy zvané RALLYE.

Celý článek...

2° Tuscan Rewind 2011, Montalcino, Itálie

"Tuscan Rewind, první rallye pro historické ex - závodní vozy vyrobené do roku 1992 (pro zvláště zajímavé historické sportovní modely prodloužena lhůta výroby až do roku 1996), celá trať s šotolinovým povrchem. Trať i rychlostní zkoušky shodné s těmi, které byly využívány v dobách, kdy v Toskánsku probíhal závod mistrovství světa v rallye. Velcí šampioni minulosti. Nejkrásnější vozy z historie rallye. Po dobu tří dnů se budete cítit jako v době dávno minulé, v jedinečné krajině tohoto překrásného koutu Toskánska. Tuscan Rewind ... vrátíte se do snů!"

Celý článek...

7. Nationale Triestingtal Rallye, 2011, Weissenbach a. d. Triesting, Rakousko

Automobilovou soutěž Nationale Triestingtal Rallye pořádá od roku 2004 tým Rallye - Gemeinschaft - Triestingtal, sídlící v hornorakouském Weissenbachu an der Triesting. V čele pořadatelského týmu stojí známý rakouský spolujezdec Peter Müller.Naše divácká skupinka navštívila předcházející tři ročníky 2007 - 2009. Ze všech závodů jsme se vždycky vraceli nadšení, plni dojmů a sportovních zážitků. Místní tratě měly tu výhodu, že z jednoho místa bylo možno sledovat delší úseky, jednalo se o krásné šotolinové cesty, některé zkoušky byly polookruhové či okruhové s vyšším počtem průjezdů, takže bylo možné sledovat najednou větší počet vozů ve vzájemných soubojích. O to víc nás v roce 2010 nepříjemně překvapila zpráva o zrušení již připraveného 7. ročníku. Příčinou snad byla skutečnost, že s trasami některých RZ, které se předtím jezdily již několik let, vyslovili nesouhlas ochránci přírody, protože vedly oblastí vyhlášenou jako Natura 2000.

Celý článek...

24 hodin Rallye Monte Carlo 2011

Ne, nezbláznil jsem se, vím že takový závod se nejezdí. Název své krátké reportáže jsem zvolil podle délky trvání naší spanilé výpravy na přejímku vozů polské větve Rallye Monte Carlo Historique 2011. Vzhledem k tomu, že trasa Kroměříž - Varšava měřila něco málo přes 500 km, vyrazila naše pětičlenná skupinka ve středu 26. 1. 2011 krátce po 1 hodině v noci (jak jsem podotknul: "V brzkých ranních hodinách"). Vstávání po dvou hodinkách spánku s předchozím večerním promrznutí na sněhem bičované sekci Winter Trial Rally ve Šternberku bylo docela náročné. Za volantem turbodieselu Fiat Ducato se usadil Vlasťa Kubíček, jinak pilot závodní Lady 21011 MTX a místo vedle zaujal jeho dvorní navigátor Jarda Zlámal. Moje maličkost se spolu s mladším synem Honzou a věrným kamarádem Pepou složila do "dvojky" na pohodlná sedadla se sklopnými opěradly. Trasa cesty byla jasná: Přerov - Hranice - Frýdek Místek - Český Těšín - Katowice - Czestochowa - Warszawa. Cíl cesty plac Teatralny, kde měly od 10. hodin proběhnout technické přejímky 99 přihlášených vozů. Jedním z důvodů, proč jsme vážili tuto dlouhou a v zimních podmínkách i náročnou cestu bylo také to, že za startovní místo si Varšavu zvolil náš společný kamarád Michal Sum.

Celý článek...

18. Internationale Ostarrichi Rallye 2007, Bad Hall, Rakousko

Pátek 19. října 2007 bohužel potvrdil ty nejčernější meteorologické předpovědi. To, čemu jsme my dva moravští diváci, mířící na další ročník Ostarrichi Rallye v rakouském Bad Hallu (30 km jižně od Lince) v skrytu duše nechtěli věřit, se stalo skutečností. Příroda se opravdu zbláznila a vyslala svého závodního zástupce Martina na bílém koni na motoristický podnik podstatně dříve, než tomu tak podle pranostik měla učinit. Nejvíce ovšem tato skutečnost zamíchala kartami pořadatelům a samozřejmě závodním posádkám. Ale vezměme to pěkně popořádku.

Celý článek...

5° Rallylegend 2007 – San Marino

„Rallylegend se počtem účastníků přibližuje dvěma stům!“

„Nový rekord v počtu jezdců!“

„145 posádek se přihlásilo na start!“

„Juha Kankkunen, Miki Biasion a Sandro Munari jsou velkými taháky pro všechny návštěvníky letošních „Legend!“

To jsou jen některé z titulků, které doprovázely informace o letošním, v pořadí již 5. ročníku stále populárnějšího závodu legendárních jezdců a neméně legendárních vozů. Závod legend rallye vznikl v roce 2003 na základě skvělé myšlenky Motorprojectu a Zeromilla, v těsné spolupráci s FAMS - Motoring Federation of San Marino. Tento skutečně výborný nápad přitáhl i letos na start závodu mnoho známých i méně známých jezdců s pestrou škálou nádherných soutěžních vozů, které tvořily historii rallye. Výjimkou samozřejmě nebyla ani účast super vozů skupiny B, které důstojně zastoupily 3 vozy Lancie Delta S4, 4 Lancie Rally 037 a Peugeot 205 T16 Evo 2. K exotickým vozům pak zcela jistě patřily červená Toyota Supra Turbo, nízké a modře zbarvené Ferrari 308 Gt, rudý Nissan Datsun 240 Z nebo mohutná a vysoká šedivá Toyota Celica finské posádky. Ve startovním poli se objevily vozy německé výroby - Mercedes, Opel, Porsche, Ford, VW, BMW, italské zastoupily značky Lancia, Fiat, Alfa Romeo, Ferrari, Autobianchi, zemi galského kohouta reprezentovaly vozy Peugeot, Renault, Alpine Renault, Simca a ze zástupců britského ostrovního království se objevily Fordy Escort, Talbot Lotus, Mini Cooper, a Austin Cooper. Rovněž soutěžní posádky se sjely téměř z celé Evropy. Mimo jezdců pořádající země zde byli zástupci Švýcarska, Francie, Německa, Španělska, Belgie a Finska. Jak je tomu ostatně při všech typech soutěží na jihu zvykem, nejvyšší počet účastníků byl ze sousední (okolní) Itálie. Závod samotný se uskutečnil v teplém a slunečném počasí ve dnech 5. a 6. října 2007 na tratích Republiky San Marino.

Celý článek...

4. Nationale Triestingtal Rallye 2007, Weisenbach a. d. Triesting, Rakousko

V krásném, na tuto dobu zcela nezvyklém letním počasí, v zajímavé krajině v okolí rakouského města Weissenbach an der Triesting, se odehrálo dějství prvního závodu Austrian Rallye Challenge 2007, kterým byl 4. ročník Nationale Triestingtal Rallye. Jména v listině přihlášených, která obsahovala 80 posádek, byla předzvěstí velkých a urputných bojů. Rychlostní zkoušky, vedené po prašných a kamenitých šotolinových cestách, již dopředu slibovaly výborné divácké zážitky a ukázky jezdeckého umění posádek. Po našich loňských zkušenostech byla dalším velkým tahákem slibovaná účast 13 posádek se švédskými „taxíky“ Volvo v dlouhém provedení, tedy typy 740, 760 a 940.

Celý článek...

Mobil 1 - OTP Garancia Rallye 2005, Szombathely, Maďarsko

Spalující slunce, pekelné horko a všudypřítomný, jemný, žlutě zbarvený prach. To byli naši věrní průvodci na Mobil 1 - OTP Garancia Rallye, která se odehrála 24. a 25. června 2005 v okolí maďarského města Szombathely. Protože nás při loňské první návštěvě tato soutěž nadchla, rozhodli jsme se letos svoji účast zopakovat. Až na námi či pořadatelem neovlivnitelné přírodní překážky nás závod opět nezklamal.

Celý článek...

33. Rajd Elmot - Remy, 2005, Śviadnica, Polsko

Tak jsem se zase jednou nechal zaskočit v nevhodnou chvíli a bylo z toho putování na polskou rallye. Podřimoval jsem v pátek u televize, kde běžel film Tmavomodrý svět, když mne probral starší syn otázkou, zda nechci jet v sobotu ráno do Polska na rallye. Protože to chtěl vědět hned, protože jsem byl rozespalý a protože manželka nic nenamítala, nic zlého netuše jsem přikývl. A bylo vymalováno! „Takže odjíždíme v 4,30 hodin a běž spát, ať jsi ráno fit“, oznámil mi synek a já zahučel do hajan. Tři čtvrtě na tři byly coby dup, takže ranní hygiena, oblečení, nějaký dlabanec a pití, pas, doklady od auta a před barákem už duní výfuky vozů hochů ze zlínské části výpravy. Naštěstí jsem si vzal dvě mikiny a větrovku, naneštěstí zapomněl závodní čepici, která se mnou putuje již více než čtyři roky. A jedeme směr Olomouc - Šumperk - Králíky - státní hranice - Kłodzko - Nowa Ruda - okolí Wałbrzychu, kde se nacházejí tři rychlostní zkoušky, projížděné několikrát i v opačných směrech. Pomalu svítá, ale tmavé mraky na severním nebi nevěští nic dobrého. Za Zábřehem začíná pršet a déšť postupně sílí. Rosí se okna a musím zapnout topení. No to bude mazec.

Celý článek...

II. Idea IQ Rallye Pelhřimov 2005

Je sobota 16. dubna 2005, něco málo po páté hodině ranní. Většina spoluobčanů ještě klidně spí. My však sedíme v Pepově Seatu, ve složce máme startovní listinu a mapy rychlostních zkoušek a cílem naší cesty je Pelhřimov, kde se jede druhý závod mistrovství ČR v sprintrallye, doplněný o republikové mistrovství v rallye historiků.

Celý článek...

Rallye Vysočina 2005, Okříšky

První závod v rallysprintu, odehrávající se v okolí Okříšek, na dohled od Třebíče, se nesl v duchu dlouhodobě přetrvávajícího současného rázu počasí, tedy sněhu a ledu na vozovkách. Pro nás byl netradiční tím, že jsme jej strávili na jedné zkoušce se třemi průjezdy a místo servisu jsme navštívili cíl. Pořadatelé rozumně povolili použití pneumatik s hroty. Určitě prožili několik bezesných nocí kvůli rozmarům počasí.

Celý článek...

24. SHERON Valašská Rallye 2005, Valašské Meziříčí

„Valaška 2005“ se opět odehrávala pouze na území Valašského království. Přestože se závod jel v dřívějším termínu než vloni, příroda nám konečně ukázala svoji vlídnější tvář a po oba dny svítilo dlouho očekávané slunce. Vlastní soutěž se tak trochu podobala leteckému dnu. Tratě rychlostních vložek byly zvoleny tak, že vozy na nich dosahovaly poměrně vysokých rychlostních průměrů. Vlastních RZ bylo jen šest, ale každá se jela dvakrát. Soutěž byla náročná, o čem svědčí počet odstoupených posádek.

Celý článek...

40. Mogul Šumava rallye 2005, Klatovy

Česká rallye sezóna 2005 začala sice již v lednu rakouskou Jänner Rallye, ale na českém území se uskutečnil první závod až 18. a 19. února 2005 v okolí Klatov a Strakonic. Jela se tu čtyřicátá „Šumava“. A byla to zimní soutěž se vším, co k ní patří. Sníh a led na trati, mraky sněhu mimo trať, použití pneu s hřeby povoleno, tedy malé Švédsko v Čechách.

Celý článek...

23. Internationale IQ Jänner Rallye, 2005, Freistadt, Rakousko

Přesně 34 dní po Pražském rallysprintu, který ukončil českou sezónu 2004 v automobilových soutěžích, se roztočila kola závodních vozů v sezóně 2005. Centrem dvoudenní soutěže bylo krásné, historické, dolnorakouské městečko Freistadt a dějištěm jeho neméně pěkné okolí. Počasí se zřejmě letos rozhodlo, že bude zimní soutěž sabotovat, takže ve finále se na trati objevily pouze zbytky ledu, voda, vytahaný sníh a bláto, po ránu námraza, ale také suché úseky. Díky této směsi se z celého závodu stala doslova pneumatiková loterie. Otázka co obout, když se jely tři vložky po sobě a střídaly se typy povrchů tak, jak jsem uvedl výše, doslova rozhodovala o výsledcích ve zkoušce i dalším pokračování v závodě. Vozidla rovněž značně trpěla v technicky náročných úsecích hornaté krajiny, kde zatáčka doslova stíhala zatáčku a cesta byla jako na houpačce. Svědčí o tom i 34 odpadlých vozů, u nichž byla příčinou odstoupení ze závodu technická závada (středové diferenciály, převodovky, turba, poloosy, spojky, brzdy, elektronika). Několika posádkám se v sobotu ráno nepodařilo nastartovat svůj vůz. Je samozřejmé, že soutěžním posádkám se nevyhnuly ani havárie. Z těchto důvod ukončilo své účinkování 13 posádek.

Celý článek...

Pražský rallysprint 2004

Přestože jsem se k naší divácké účasti na pražském rallysprintu 2004 stavěl celkem odmítavě, ve finále zvítězila zvědavost a touha „neumřít blbý“. Svůj podíl měla také aktivní účast známého kroměřížského jezdce historic rallye (ex mistra ČR i Evropy) Michala Suma se svým dlouholetým spolujezdcem Pavlem Klárem a jejich BMW 2002 Ti. Poslední váhání rozehnala čtvrteční SOS Michalova zpráva z místa děje, který zjistil že mu chybí závodní rukavice a požádal, jestli mu je nedovezeme. Co bychom pro kamarády neučinili. Takže jsme v pátek po šesté večer vyrazili na Prahu. Cesta po dálnici byla pohodová až na excesy některých „umělců“, kteří autoškolu absolvovali asi někde v Zimbabwe. V Praze jsme přibrali bráchu, který nás spolehlivě navedl do míst ubytování malé kroměřížské skupiny. Předali jsme rukavice a setrvali v přátelském vzpomínání na zážitky z předchozích rallye až do pozdních nočních hodin.

Celý článek...

Agrotec IV. Rallye Show Modřice 2004

V sobotu 20. 11. 2004 v 14.53 hodin skončila letošní moravská část automobilových soutěží volným podnikem IV. Rallye Show Modřice, který se jel pod hlavičkou hlavního sponzora firmy Agrotec. Náš divácký tým z Kroměříže samozřejmě nemohl na této události chybět.

Celý článek...

24. Internationale OMV Rallye Waldviertel 2004, Rakousko

Na konec října nezvykle pěkné a teplé počasí provázelo po oba dny 24. ročník rakouské Internationale OMV Waldviertel Rallye. Podle informací pořadatele závod sledovalo téměř 50.000 diváků. Jak jsem postřehl, věrní diváci mezi sebou soutěž stále nazývají původním názvem „semperitka“. Na rozdíl od předchozích dvou ročníků, kdy se v roce 2002 závod jel pouze v okolí Waidhofenu a.d. Thaya a v roce následujícím jen v okolí Hornu, zvolili letos pořadatelé kombinaci obou lokalit. Dá se říci, že to soutěži prospělo.

Celý článek...

15. Horácká rallye Třebíč 2004

Doslova bitvu jako řemen předváděli po oba říjnové dny Jan Kopecký s Filipem Schovánkem na Škodě Fabii WRC a Václav Pech s Petrem Uhlem na Fordu Focusu WRC. Bodejť by ne, když Vašek Pech měl možnost získat po letošním titulu českého mistra ve sprint rallye také nejvyšší titul v automobilových soutěžích. Hned od první rychlostní zkoušky si obě posádky nedarovaly ani vteřinu. A to se časové rozdíly pohybovaly opravdu ve vteřinách. Po pátečních úvodních šesti RZ šel na kutě jako vedoucí jezdec Pech s rozdílem 6,6 vteřiny na druhého Kopeckého.

Celý článek...

1. Rallye Drahanská vrchovina 2004

V sobotu 18. 9. 2004 uspořádal Auto Rally Klub Seč 5. závod Českomoravského poháru rallye - Rallye Drahanská Vrchovina. Pro jezdce bylo připraveno celkem 12 RZ (tři rychlostní zkoušky, ale každá se jela čtyřikrát). Celková délka trati dosáhla 294,5 km, z toho délka RZ byla 87,88 km. Povrch trati - asfalt, v některých zatáčkách pokrytý vytahanou trávou, štěrkem nebo kamením z krajnic. Všechny RZ byly umístěny severně od místa startu, servisu i cíle, kterým bylo město Prostějov. Vždy po třech zkouškách následovalo přeskupení a servis. K závodu bylo převzato celkem 60 závodních vozů, odstartovalo jen 59 aut. Startovní pole bylo velmi pestré. Zastoupeny byly snad všechny skupiny, včetně 10 vozidel kategorie historik.

Celý článek...

Barumka 2004

Tak nám zabili Ferdinanda aneb Barumka 2004

Barum rally 2004 skončila a já se zamýšlím nad tím, co nám divákům dala a co vzala. Na jedné straně jsou vznosná prohlášení a sliby pořadatelů, na straně druhá nastupuje denní realita. Patřím ke generaci, která „barumku“ pravidelně navštěvuje od roku 1973 a nevynechal jsem žádný ročník. Mohu si tedy snad již dovolit posuzovat a srovnávat.

Celý článek...

Rallysprint "U Harrachů" 2004, Rakousko

V pátek 13. a v sobotu 14. srpna 2004 pořádal vídeňský Badener Rallye Club v pořadí již 20. ročník Jutta Gebert memorial.

Celý článek...

Szombathely Rallye 2004, Maďarsko

V pátek 18. a sobotu 19. června 2004 se v okolí maďarského města Szombathely jel další ročník maďarského mistrovství v rallye. A my jsme se rozhodli být u toho.

Celý článek...